Parvathy Baul, a bengáli énekes bául hagyomány mestere Taron
Parvathy Baul a Magyarországi Karma Kagyüpa Buddhista Közösség vendége lesz Taron, a Tara Templomban május 21-én vasárnap, mely eseményre szeretettel meghívunk minden kedves Érdeklődőt!
Program
17.00-18.00 Madukori koncert
18.30-20.00: Parvathy Baul és Csöpel Láma közös szatszangja
A bengáli énekes bául hagyomány mélyen kapcsolódik a tantrikus buddhista csarjá dalokhoz. A Nálanda vonzáskörébe tartozó sziddhacsarják, megvilágosodott vándor jógik felismerve, hogy túl nagy szakadék van köztük és az őket anyagi javakkal támogató földművesek között, a dalokon keresztül hozzáférhetőbbé akarták tenni a tanításokat az egyszerű emberek számára. Ezeket a 8-12. században írt verseket tartják a mai bául dalok egyik forrásának. A bául dalok gyakran a mindennapok képvilágába helyezett paradoxonokkal mutatják be a jógikus-tantrikus utat.
Akár egy méh, amely megporozza a virágot, majd összegyűjti a nektárt, hogy táplálja a közösséget, Bengálban így megy házról házra a vándorló bául énekes szent énekeket dalolva. Ezt hívják madukorinak. A háziak adományt (daksinát) adnak a dalokért cserébe.
„Mi, báulok a szeretetet ünnepeljük, a szeretetet, ami belül van, és ami kívül van. Ennek a hagyománynak a lényege, hogy megtaláld az istenit magadban, az őszinte szeretet, az odaadás által. Azonban először önfegyelemre van szükségünk, amit különböző módszerekkel érhetünk el, tudnunk kell többféle módszerrel uralni a testünket, az elménket. Ugyanígy művészként is fegyelmezettnek kell lenni. Végül a zene, tánc és a kimondott szavak által tudunk az éber figyelem állapotába jutni, jelen lenni önmagunkban. Mert ha ismered önmagadat, akkor tudsz megismerni másokat is. Ahhoz, hogy másokat megértsünk, elsősorban saját magunkat kell megismernünk. Ezt tanítják a mestereink.” (Parvathy Baul)
Parvathy Baul (1976) Nyugat-Bengáliából származó bául énekesnő, festőművész és mesélő. Gyermekkorától részesült zenei és táncoktatásban, majd vizuális művészeteket tanult Santiniketanban a Tagore által alapított Kala Bhavan Egyetemen. Itt hallotta először későbbi mesterének, Szanátan Dász Báulnak a koncertjét, amelynek hatására az évezredes bául hagyomány útjára lépett. 1995 óta lép föl szülőhazájában, Bengáliában és szerte Indiában. Számos nemzetközi fesztiválon vett részt meghívott művészként: Festival de l’Imaginaire (Párizs), Festival international du Conte et du Monodrame (Beirut, Libanon), Ethnomad (Genf, Svájc). MITEM Fesztivál és Öt templom Fesztivál (Magyarország). Nevezetes helyszíneken vendégszerepelt világszerte: a kiotói Nó-színházban együtt lépett föl a Kamigata-mai és a Kyogen japán tánchagyományát folytató előadókkal; szerepelt a New York-i World Music Centerben, a Chicagói Egyetemen, valamint Peter Schumann színházában (Bread and Puppet Theatre, Vermont). Bául dalai, a metszetei és videó-dokumentumai megtalálhatóak az amsterdami Tropenmuseum dél-ázsiai gyűjteményében. 2018-ban elnyerte az egyik legfontosabb indiai művészeti díjat (Sangeet Natak Akademi Award). Mestere kérésére iskolát (Gurukul) létesített Bengáliában, Santiniketan közelében, ahol a bául hagyományt élteti tovább. Világszerte koncertezik, és a turnék honoráriumából fedezi a Sanatan Siddhashram építésének költségeit.
Javasolt minimum felajánlás: 3.000 Ft / fő
Családi kedvezmény: 50 % (3 fős vagy annál nagyobb család esetében)
6 év alatt ingyenes