NYOLC SZTÚPA ÉPÜL TARON – Hely felszentelési ceremónia
Örömmel és szeretettel meghívunk minden kedves érdeklődőt a sztúpák helyének felszentelési ceremóniájára, melyet 2025. június 3-án kedden, 14 órakor Tiszteletreméltó Cültrim Rinpocse és Tiszteletreméltó Csöpel Láma végeznek el Taron, a Buddha Parkban.
* * *
Ismét egy nagyszabású projektre készül a Magyarországi Karma Kagyüpa Buddhista Közösség, nyolc sztúpát építünk a Buddha Park területén Taron. A nyolc féle sztúpa (Tib. མཆོད་རྟེན་ཆ་བརྒྱད་ – mchod rten cha brgyad) Sákjamuni Buddha életének nyolc fontos eseményét jelképezik, így külön-külön és együtt is hatalmas spirituális erővel bírnak.
Magyarországon Taron, a Buddha Parkban épül először nyolc sztúpa, így ehhez a projekthez kapcsolódni egy óriási érdemszerzési lehetőség mindannyiunk számára. A nyolc sztúpa egyenként 6 méteres lesz, és egy sorban állnak majd a Kőrösi sztúpa alatti réten, a Nemrót Aranykertjével körülbelül egy vonalban.
Az első ilyen jellegű sztúpákat India és a mai Nepál különböző helyein építették ezeknek az eseményeknek megfelelően, és szent helyekké váltak. Később Tibetbe került az úgynevezett „Nyolc Titkos Hely Tathagata Sztupájának” hagyománya. Néhány tibeti kolostorban még mindig megtalálható mind a nyolc sztúpa egy sorban, egy körülvevő fal tetején, összesen 108 vagy akár 1080 sztúpával. Európában nagyon ritka, hogy mind a nyolc sztúpa együtt épüljön. A nyolc sztúpa erős védő mezőt hoz létre, amely távol tartja a negatív erőket.
A sztúpák a világban működő külső és belső romboló erők ellensúlyozására épülnek. Lépcsős alakjuk a szellemi-lelki fejlődés megvilágosulás felé vezető fokozatos útját jeleníti meg. Belsejében megvilágosult lényektől származó szent ereklyék, valamint szimbólumok és írások kerülnek elhelyezésre.
A nyolc sztúpa elnevezése és jelentése:
1. A Buddha születésének Lótusz sztúpája (sku bltams mchod rten)
A Lótuszvirág Sztúpa Sziddhárta, a később Buddhaként ismert ember születését szimbolizálja. Az észak-indiai Kapilavasztuban, a Lumbini-kertben született az i. e. VI.században. A sztúpa lépcsői kerekek és lótuszszirmokkal díszítettek.
A Lótuszvirág Sztúpa Sziddhárta, a később Buddhaként ismert ember születését szimbolizálja. Az észak-indiai Kapilavasztuban, a Lumbini-kertben született az i. e. VI.században. A sztúpa lépcsői kerekek és lótuszszirmokkal díszítettek.
2. A Megvilágosodás sztúpája (byang chub mchod rten)
Sziddhárta, miután 49 napon át meditációban ült egy fa alatt Bodhgayában, elérte a megvilágosodást, és megértette minden dolog valódi természetét. Rájött, hogy hozzá hasonlóan kivétel nélkül minden lényben ugyanaz a megvilágosodásra való képesség, a „buddha-természet” rejlik. A sztúpa lépcsőfokai téglalap alakúak és díszítetlenek.
Sziddhárta, miután 49 napon át meditációban ült egy fa alatt Bodhgayában, elérte a megvilágosodást, és megértette minden dolog valódi természetét. Rájött, hogy hozzá hasonlóan kivétel nélkül minden lényben ugyanaz a megvilágosodásra való képesség, a „buddha-természet” rejlik. A sztúpa lépcsőfokai téglalap alakúak és díszítetlenek.
3. A Dharma-kerék Megforgatásának sztúpája (cho ‘khor mchod rten)
Ez a sztúpa azt a pontot jelképezi, ahol Buddha elkezdte „forgatni a Dharma kerekét”, hogy másoknak is megmutassa a megvilágosodáshoz vezető utat. Ezt a sztúpát nevezik még a ’Sok Ajtó’ sztúpájának is, mivel a lépcsőfokokat ajtónyílások díszítik, amelyek a Dharma ajtóinak megnyitását szimbolizálják. A Benáreszhez közeli Szarvasparkban, Szarnathban Buddha találkozott azzal az öt aszkétával, akik korábban a Nairanjara folyó partján meditációs társai voltak. Ők lettek az első tanítványai, és megkapták az első tanításait.
Ez a sztúpa azt a pontot jelképezi, ahol Buddha elkezdte „forgatni a Dharma kerekét”, hogy másoknak is megmutassa a megvilágosodáshoz vezető utat. Ezt a sztúpát nevezik még a ’Sok Ajtó’ sztúpájának is, mivel a lépcsőfokokat ajtónyílások díszítik, amelyek a Dharma ajtóinak megnyitását szimbolizálják. A Benáreszhez közeli Szarvasparkban, Szarnathban Buddha találkozott azzal az öt aszkétával, akik korábban a Nairanjara folyó partján meditációs társai voltak. Ők lettek az első tanítványai, és megkapták az első tanításait.
4. A Nagy Csoda sztúpája (cho ‘phrul gyi mchod rten)
Ez a sztúpa Buddha csodatételének állít emléket Sravasztinál, ahol Buddha kihívást kapott, hogy demonstrálja önmegvalósítását. Buddha válaszul 15 napon keresztül minden nap más-más csodát tett. A négy lépcsőfok mindegyikén, mind a négy irányban van egy kiemelkedés.
Ez a sztúpa Buddha csodatételének állít emléket Sravasztinál, ahol Buddha kihívást kapott, hogy demonstrálja önmegvalósítását. Buddha válaszul 15 napon keresztül minden nap más-más csodát tett. A négy lépcsőfok mindegyikén, mind a négy irányban van egy kiemelkedés.
5. A Tushita mennyországból való leereszkedés sztúpája (lha bab mchod rten)
Buddha anyja, Majadéví, a Tushita Mennyországnak nevezett égi birodalomban született újjá. Hogy viszonozza a kedvességét, Buddha három hónapot töltött ott, és tanította neki a megvilágosodáshoz vezető útról. Ez a sztúpa Buddha égi birodalmakból történő visszatérését jelképezi, hogy folytassa a tanítást az embereknek. A sztúpa mindkét oldalán egy-egy lépcső található a négy lépcsőfok közepén.
Buddha anyja, Majadéví, a Tushita Mennyországnak nevezett égi birodalomban született újjá. Hogy viszonozza a kedvességét, Buddha három hónapot töltött ott, és tanította neki a megvilágosodáshoz vezető útról. Ez a sztúpa Buddha égi birodalmakból történő visszatérését jelképezi, hogy folytassa a tanítást az embereknek. A sztúpa mindkét oldalán egy-egy lépcső található a négy lépcsőfok közepén.
6. A Megbékélés sztúpája (dbyen bsdum bsdum mchod rten)
Ez a sztúpa azt szimbolizálja, hogy Buddha újraegyesítette szerzetes követőit, miután nézeteltérések miatt megosztottá váltak. A lépcső nyolcszögletű, nyolc sarokkal és nyolc oldallal.
Ez a sztúpa azt szimbolizálja, hogy Buddha újraegyesítette szerzetes követőit, miután nézeteltérések miatt megosztottá váltak. A lépcső nyolcszögletű, nyolc sarokkal és nyolc oldallal.
7. A Mindent legyőző sztúpa (rnam rgyal mchod rten)
Ez a sztúpa Buddha beleegyezését szimbolizálja, hogy három hónappal meghosszabbítja életét, miután egyik követője könyörgött neki, hogy ne haljon meg. A sztúpa lépcsői körkörösek.
Ez a sztúpa Buddha beleegyezését szimbolizálja, hogy három hónappal meghosszabbítja életét, miután egyik követője könyörgött neki, hogy ne haljon meg. A sztúpa lépcsői körkörösek.
8. A Parinirvana sztúpa (myang ‘das mchod rten)
Ez a sztúpa jelzi Buddha nirvánába, a halálon túli igazi béke állapotába való átlépését. Buddha utolsó szavaival arra buzdította követőit, hogy szorgalmasan törekedjenek a megvilágosodás elérésére. A jobb oldalán fekve, mély meditációban hagyta el a világot és távozott át a nirvánába. Ezen a sztúpán nincsenek lépcsők, a váza közvetlenül a trónon nyugszik.
Ez a sztúpa jelzi Buddha nirvánába, a halálon túli igazi béke állapotába való átlépését. Buddha utolsó szavaival arra buzdította követőit, hogy szorgalmasan törekedjenek a megvilágosodás elérésére. A jobb oldalán fekve, mély meditációban hagyta el a világot és távozott át a nirvánába. Ezen a sztúpán nincsenek lépcsők, a váza közvetlenül a trónon nyugszik.
A sztúpák áldásairól itt lehet bővebben olvasni: https://buddha-tar.hu/korosi-sztupa/a-sztupa-aldasai/
SZPONZORÁCIÓ
A nyolc sztúpa építésének érdeme mélységesen érdemdús cselekedet és az ebből fakadó eredmények felbecsülhetetlenek. Ezért szeretnénk mindenki számára megadni a lehetőséget hogy osztozhassunk az érdemekben.
Támogass egy sztúpát és ajánld fel az érdemet:
– egy élő vagy elhunyt szeretett személy (családtagok, barátok, stb.) vagy önmagad számára
– minden érző lény megszabadulása és megvilágosodása érdekében
– a világ békéjéért és az elemek (a föld, a víz, a tűz és a szél) veszélyeinek elhárításáért
– minden érző lény megszabadulása és megvilágosodása érdekében
– a világ békéjéért és az elemek (a föld, a víz, a tűz és a szél) veszélyeinek elhárításáért
A felajánlás módjai:
1. Hozzájárulás átutalással a Magyarországi Karma Kagyüpa Közösség számlájára: 11702036-20529712 (Közleménybe írd be: Nyolc sztúpa)
2. Hozzájárulás készpénz felajánlással (kapcsolat: Balogh Zsolt: +36 30-921-4567)
3. Személyi jövedelemadód 1 %-ának felajánlásával
Magyarországi Karma Kagyüpa Közösség – Technikai szám: 0059
Egyházunk alapítványának adatai: Tiszta Fény Alapítvány – Adószám: 19703660-1-41
4. A Központjainkban lévő adományos ládába bedobva
2. Hozzájárulás készpénz felajánlással (kapcsolat: Balogh Zsolt: +36 30-921-4567)
3. Személyi jövedelemadód 1 %-ának felajánlásával
Magyarországi Karma Kagyüpa Közösség – Technikai szám: 0059
Egyházunk alapítványának adatai: Tiszta Fény Alapítvány – Adószám: 19703660-1-41
4. A Központjainkban lévő adományos ládába bedobva
Ne maradj ki ebből a csodálatos lehetőségből Te sem és járulj hozzá az első Magyarországon megtalálható nyolc sztúpa létrejöttéhez!
Buddha szavai a sztúpa áldásáról:
„A sztúpa a megvilágosult, egyetemes jóságot testesíti meg, ami mindannyiunk legbensőbb természete. Ha valaki a sztúpa iránt nagyrabecsülést érez és annak cselekedetekben kifejezést ad, legyen az kis vagy nagy tett, például felajánlást tesz, a sztúpát körbejárja (az óra járásával egyező irányban), tisztán tartja, javítja stb, mérhetetlen áldásos érdemet szerez, melynek hatását a jövőben meg fogja tapasztalni.” – A Metok Cegpe Szutrában 2500 évvel ezelőtt Buddha maga adott magyarázatot arra, hogy nincs semmi különbség a felajánlás értékében, akár Buddhának személyesen, akár az őt megtestesítő szimbólumnak tesszük. Az érdem és az áldás ugyanolyan lesz.”
„A sztúpa a megvilágosult, egyetemes jóságot testesíti meg, ami mindannyiunk legbensőbb természete. Ha valaki a sztúpa iránt nagyrabecsülést érez és annak cselekedetekben kifejezést ad, legyen az kis vagy nagy tett, például felajánlást tesz, a sztúpát körbejárja (az óra járásával egyező irányban), tisztán tartja, javítja stb, mérhetetlen áldásos érdemet szerez, melynek hatását a jövőben meg fogja tapasztalni.” – A Metok Cegpe Szutrában 2500 évvel ezelőtt Buddha maga adott magyarázatot arra, hogy nincs semmi különbség a felajánlás értékében, akár Buddhának személyesen, akár az őt megtestesítő szimbólumnak tesszük. Az érdem és az áldás ugyanolyan lesz.”
Várunk mindenkit szeretettel tekintet nélkül vallási és világnézeti hovatartozásra!