Dharmacsakrás nyungne
Tar
3073 Magyarország
Visszatérés ünnepe
2017. november 9-10.
Szabadító Buddha Anya Templom, TAR
Nyungne, az Együttérzés Buddhájának böjtös gyakorlata
Praktikus információk:
Szállás, étkezés, tanítás egy nyungnéra: 11.000 Ft ( Támogatói kedvezmények érvényesek)
Jelentkezni ezen a címen tudsz: kagyu.center@gmail.com
Egy nyungne meditáció elvonulás pontos menete
A nyungne meditáció kezdete előtti napon a gyakorló fürödjön meg, készítsen elő tiszta ruhát, és ezen az éjszakán már ne éljen nemi életet. A meditációra szokás ételfelajánlásként édességeket, gyümölcsöt hozni, melyet közösen elfogyasztunk a szertartás alatt és annak végeztével.(ne tartalmazzanak: tojás, retek, hús, hagyma, fokhagyma, alkohol )
A gyakorlatban:
• regisztráció a Tara templom aljában du. 17 órától (november 8-án)
• 18:30 – Mahakála pudzsa
• 19:00 – Csenrézi pudzsa
Az előkészítő nap hajnalban kezdődik a szodzsong fogadalmak letételével. A fogadalmak letétele nem szükségszerű, e nélkül is részt lehet venni az egész meditáción. Mégis nagy haszonnal jár a fogadalmak letétele, mert nagyon megnöveli a meditáció erejét. Ha a fogadalmakat letettük, nagy figyelemmel kell betartani őket. A fogadalmak 24 órára szólnak, hajnaltól-hajnalig. A nyungne meditációt háromszor végezzük el egy nap. Az elsőt magyarul, a másodikat tibetiül, a harmadikat ismét magyarul olvassuk. Az első napon reggelit és ebédet lehet enni, a nap folyamán lehet beszélni, de csak a legszükségesebbet. A meditáció terembe belépés előtt a kikészített sáfrányos vízből (amrita) egy cseppet a szánkba veszünk, öblítünk, majd kiköpjük. Az esti lefekvés és elalvás után bármikor is ébredünk fel, már nem ehetünk, nem ihatunk és nem beszélhetünk.
Az első nap, melyen Láma Csöpel a tanításokat ad, előkészíti a másodikat, melyen nem iszunk, nem eszünk és nem beszélünk.
A meditáció utolsó reggelén a fogadalmak lejárnak. Ezen a reggelen még egyszer elvégezzük a nyungne meditációt, de a fogadalomtétel természetesen már kimarad. Kb. reggel 8-kor lesz vége, ezután takarítás következik és ezzel zárul le az elvonulás.
A szertartásokon bárki részt vehet hitbéli elkötelezettségre való tekintet nélkül, egyetlen feltétel, hogy ne tápláljon ellenséges érzelmeket a gyakorlat iránt. A Nyungne gyakorlatnak fontos része az érdemek halmozása. Érdemeket halmozunk azáltal, ha erényes szellemet alakítunk ki magunkban, és tiszta szándékkal jó cselekedeteket hajtunk végre.
PRAKTIKUS INFORMÁCIÓK:
Olyan emberek mellé üljetek, aki jól ismeri a Nyungne gyakorlatot, mert néha bele lehet keveredni, főleg, hogy tibetiül is vannak szövegek.
Hozzatok magatokkal hálózsákot, lepedőt, párnát, tisztálkodó szereket, törölközőt.
Kérünk benneteket, hogy a Nyungne ideje alatt semmilyen általatok hozott személyes tárgyat ne hagyjatok elől (szappan, tusfürdő, kanál, bögre stb.) amit ne használhatna más is. Ugyanis a fogadalmak között van, hogy nem vesszük el más tulajdonát. Csak abban az esetben hagyjátok a személyes dolgaitokat a közös helyiségekben, ha mások is használhatják megkérdezés nélkül.
A nyungne böjttel összekapcsolt meditáció gyakorlat a tibeti buddhizmusban. Egy teljes nyungne elvégzése kétnapos meditáció elvonulásban történik. A gyakorlat hatékonyan tisztít a szellemi és testi negativitások minden fajtájától, és nagy gyógyító erővel rendelkezik, ezért gyógyíthatatlannak minősített betegségek leküzdésére is eredményesen alkalmazzák ezer év óta.
A nyungne egy nagyon hatékony gyakorlási mód, különösen azok számára, akik családos és munkás életet élnek. Ezt az életmódot nagyon jól lehet kombinálni azzal, hogy időnként elvonulunk hosszabb-rövidebb időre, intenzív gyakorlással töltünk néhány napot vagy hetet, s aztán visszatérünk a hétköznapi életünkhöz. Ezt a buddhista országokban így csinálják. Az emberek dolgoznak, családjuk van, emellett azonban rendszeresen elmennek egy kolostorba vagy meditáció központba, és ott töltenek néhány napot vagy hetet, majd folytatják az életüket. Így a gyakorlás az életük szerves részévé válik.
***
A Nyungne ideje alatt Csenrézi, a határtalan együttérzés bódhiszattvája meditációját végezzük, s 24 órára szóló, hajnaltól hajnalig tartó fogadalmakat teszünk, melyek a következők: nem ölünk, nem lopunk, nem élünk szexuális életet, nem hazudunk, nem iszunk alkoholt, nem ülünk kiemelt helyre, csak az előírt időben étkezünk, kerüljük a szórakozást, nem használunk parfümöt és nem viselünk ékszereket.
Buddhista szent iratok szerint nyolc, hibátlanul, azaz a fogadalmakat megtartva és helyes szándékkal elvégzett nyungne bizonyosan emberi létformában történő újjászületést eredményez. A helyes szándék azt jelenti, hogy a meditációt nem csak önmagunk, de kivétel nélkül minden lény javára végezzük.
4. Dharmacsakra nap, Visszatérés ünnepe
A kilencedik tibeti holdhónap 22. napja, tibetiül: Lhabab dücsen.
Sákjamuni Buddha alászállása az istenek birodalmából. Buddha anyja Indra birodalmában született újjá. Buddha három hónapot töltött tanítással az istenek birodalmában, hogy anyját megszabadítsa és jóságát viszonozza amiért hozzásegítette, hogy megszabadulhasson a lét körforgásából ugyanakkor az istenek javát is szolgálja.
A tibeti kultúrában ezeket a dharmacsakra napokat 10 milliós napoknak is hívják.
A 10 milliószoros napokon minden tett 10 milliószoros erővel hat. Ez mind a pozitív, előremutató fejlődést segítő gondolatokra, érzelmekre, a szeretettel teljes szándékokra, az előre vivő akaratra, mind az ennek ellenkezőjét képviselő negatív, visszahúzó, fejlődésünk útját nem segítő gondolatokra, érzelmekre, megnyilvánulásokra, szándékokra és akaratra egyaránt igaz. Minden megnyilvánulásunk, tettünk következményei tízmilliószorosan hatnak vissza ránk.
Érdemes ezen a napon minél többet gyakorolni, ha azonban nincs lehetőségünk arra, hogy a dharmacsakra napot intenzív gyakorlással töltsük, pl. Nyungnéval, akkor is különösen ügyeljünk arra, hogy mindenféle testi, szóbeli és gondolati ártó cselekedetet kerüljünk, és minél több segítő, együttérző, szeretetteli tevékenységgel töltsük el a napot.
Szeretettel várunk mindenkit vallási és világnézeti hovatartozástól függetlenül!
SZODZSONG fogadalmak
Napi fogadalom minden lény javára, tisztító és gyógyító gyakorlat, nemcsak a szerzetesi közösség részére:
• Tartózkodás az élet kioltásától.
• Tartózkodás annak elvételétől, amit nem adtak.
• Tartózkodás a nemi élettől.
• Tartózkodás a hazugságtól.
• Tartózkodás a részegítő italoktól, amelyek mámort okoznak.
• Tartózkodás a meg nem engedett időben evéstől.
• Tartózkodás tánctól, énektől, zenétől, színjátékok nézésétől.
• Tartózkodás koszorúk, illatszerek, kenetek használatától, ékszerek viselésétől.