//ELMARAD// Parvathy Baul, a bengáli énekes bául hagyomány mestere a Tara Templomban
Szomorúan tudatjuk minden kedves Érdeklődővel, hogy Parvathy Baul lemondta a magyarországi körútját, mivel Édesanyja súlyos betegségben szenved és utolsó kívánsága alapján szeretné, ha lánya mellette lenne az utolsó időkben. Parvathy azt üzente, hogy sok szeretettel gondol mindazokra, akik a szervezésben részt vettek, és reméli, hogy hamarosan újra lehetőség nyílik arra, hogy eljöjjön Hozzánk. Mi pedig mély együttérzéssel gondolunk rájuk és számunkra is nagy tanítás, hogy a mulandóságon még erőteljesebben meditáljunk…
Madukori-koncert és közös szatszang Csöpel Lámával
2022. május 14. szombat
Program
11h – 12h: Madukori koncert
12h30-14h: Parvathy Baul és Csöpel Láma közös szatszangja
A programért minimum javasolt felajánlás: 2000 Ft
Szeretettel várunk minden érdeklődőt e kivételes találkozásra!
A bengáli énekes bául gyakorlat egy spirituális művészeti forma, amely magában foglalja a kifinomult előadásmódot, a módszert, a jógát és az odaadást, a bhaktit. A bául hagyomány mélyen kapcsolódik a tantrikus buddhista csarjá dalokhoz. A Nálanda vonzáskörébe tartozó sziddhacsarják, megvilágosodott vándor jógik felismerve, hogy túl nagy szakadék van köztük és az őket anyagi javakkal támogató földművesek között, a dalokon keresztül hozzáférhetőbbé akarták tenni a tanításokat az egyszerű emberek számára. Ezeket a 8-12. században írt verseket tartják a mai bául dalok egyik forrásának. A bául dalok gyakran a mindennapok képvilágába helyezett paradoxonokkal mutatják be a jógikus-tantrikus utat.
„Mi, báulok a szeretetet ünnepeljük, a szeretetet, ami belül van, és ami kívül van. Ennek a hagyománynak a lényege, hogy megtaláld az istenit magadban, az őszinte szeretet, az odaadás által. Azonban először önfegyelemre van szükségünk, amit különböző módszerekkel érhetünk el, tudnunk kell többféle módszerrel uralni a testünket, az elménket. Ugyanígy művészként is fegyelmezettnek kell lenni. Végül a zene, tánc és a kimondott szavak által tudunk az éber figyelem állapotába jutni, jelen lenni önmagunkban. Mert ha ismered önmagadat, akkor tudsz megismerni másokat is. Ahhoz, hogy másokat megértsünk, elsősorban saját magunkat kell megismernünk. Ezt tanítják a mestereink.” (Parvathy Baul)
Madukori koncert
Akár egy méh, amely megporozza a virágot, majd összegyűjti a nektárt, hogy táplálja a közösséget, Bengálban így megy házról házra a vándorló bául énekes szent énekeket dalolva. Ezt hívják madukorinak. A háziak adományt (daksinát) adnak a dalokért cserébe.
A Tara templomban most tartott koncerten gyűjtött adomány a Parvathy Baul által alapított bengáli központ, a Sanatan Siddhashram fejlesztését szolgálja.
Parvathy Baul és Csöpel Láma közös szatszangja
A szanszkrit szatszang szó jelentése: az igazság társaságában lenni. Amikor ezt megvalósítjuk, az elme sötétsége eloszlik, és ebből adódóan nagy örömet élünk meg. Az igazságot önmagunk társaságában is megélhetjük, de tapasztalt spirituális keresők társasága nagy segítséget jelent. Parvathy Baul európai tanítványai kezdeményeztek egy beszélgetéssorozatot néhány jelentős mesterrel, amelynek fő témája az ékágrata, az egyhegyűség. Csöpel láma elfogadta felkérésüket, hogy e sorozat részeként legyen egy közös szatszang, amelyen a két hagyományvonal kapcsolódási pontjairól is szó lesz (pl. a mesékben rejlő tanításról, lévén, hogy a báulok nemcsak énekesek, de mesemondók is.)
Parvathy Baul (1976) Nyugat-Bengáliából származó bául énekesnő, festőművész és mesélő. Gyermekkorától részesült zenei és táncoktatásban, majd vizuális művészeteket tanult Santiniketanban a Tagore által alapított Kala Bhavan Egyetemen. Itt hallotta először későbbi mesterének, Szanátan Dász Báulnak a koncertjét, amelynek hatására az évezredes bául hagyomány útjára lépett. 1995 óta lép föl szülőhazájában, Bengáliában és szerte Indiában. Számos nemzetközi fesztiválon vett részt meghívott művészként: Festival de l’Imaginaire (Párizs), Festival international du Conte et du Monodrame (Beirut, Libanon), Ethnomad (Genf, Svájc). MITEM Fesztivál és Öt templom Fesztivál (Magyarország). Nevezetes helyszíneken vendégszerepelt világszerte: a kiotói Nó-színházban együtt lépett föl a Kamigata-mai és a Kyogen japán tánchagyományát folytató előadókkal; szerepelt a New York-i World Music Centerben, a Chicagói Egyetemen, valamint Peter Schumann színházában (Bread and Puppet Theatre, Vermont). Bául dalai, a metszetei és videó-dokumentumai megtalálhatóak az amsterdami Tropenmuseum dél-ázsiai gyűjteményében. 2018-ban elnyerte az egyik legfontosabb indiai művészeti díjat (Sangeet Natak Akademi Award). Mestere, Szanátan Dász Bául kérésére központot (Gurukul) létesített Bengáliában, Santiniketan közelében, ahol a bául hagyományt élteti tovább, archiválja és továbbadja a bául dalokat, történeteket és tanításokat. Világszerte koncertezik, és a turnék honoráriumából fedezi a Sanatan Siddhashram építésének és működtetésének költségeit. A Sanatan Siddhashram egy kísérleti életforma tere, amely lehetővé tesz egy mély kölcsönös tanulást, amely az ősi hagyomány gyakorlatait ötvözi a jelenkor transzformatív gyakorlataival. A központ tevékenységéről további részletek e linken olvashatók: https://www.parvathybaul.com/ashram